Friday, July 1, 2011

anak nakal



korang pena nampak budak kecik perangai cam setan,nakal kat mane-mane,x kesah lar kat shopping complex ker,kenduri kawen ker kat masjid ker??

klau korang nampak bdk2 kecik nie perangai cam antu per terlintas kat pikiran korang

a) 'ahh!! nantaklar budak kecik g,nanti die dah besar baik lar perngai die tuh'
b)' saperlah mak bapak budak tuh! tak reti ke nak jage anak,wat nyusahkan orang jer'


urmm, x kiralarr korang pilih mane pun,tp pucuk pangkalnyer mak-bapak yang mendidik anak. Aku pelik ngan perangai mak-bapak skunk,especially young couple yang dah der anak2 nie.. korang x reti ker nak piat telinga anak korang especially klau dorg nakal. Teringat mak aku dulu,klau before g rumah orang mak aku slalu warning dulu jgn wat nakal kat rumah orang yang kite nak g tue,sbb nanti yang malunyer dorg bukan kite

contoh:

Jiran blakang rumah aku nie ade anak2 yang kecik g,anak2 dorang dlm likungan 2 tahun sampai darjah 5 camtuh.Tp semua nakal nak mampus! biler dorg dtg time raye,rase mcm xnak bkk jer pintu rumah sbb x lrt tgk anak dorg,dr rumah ala2 hotel lepas 15 minit dorg dtg mst jadi kapal terbalik,dgn kueh raya terpalit kat dinding,gelas pecah,kencing dlm suar g.Mmg mampus! parent dorg plak x reti nak marah,just ckp jer,bdk2 kecik cmnie klau kite ckp mmg x jalan,kene der skalu perbuatan.Piat telinga ker,sng citer pukullah skit dorg tuh. Ktorg satu family yang tgk mmg sakit mate sakit ati! dr rmh bersih trus sepah
Bukan ktorg jer rase cmtuh,jiran2 pun same,sibuk duk sibuk ckp pasal anak jiran blakang rmh aku nie,sampai der jiran aku wat b'day party anak die kat kfc x jemput die sbb dorg takut anak jiran aku nie nnt wat kecoh kat situ

ok,kesimpulannya.. ibu bapa  bapa,jgn lah arap org lain tolong didik anak,lepas tanggungjawab kat bibik,kat cikgu suruh dorg didik anak sediri. Kadang klau terlebih manja kat anak xleh jugak,jgn jadi mcm kes kat kelantan yg bapak pelajar g tumbuk cikgu,yang mak pulak dtg wat kecoh,marah-marah bwk parang.. ishh per nak jadi dgn mak bapak skunk,dulu zmn time aku blaja dulu klau kene marah dgn cikgu,kite diam jer. Sebab per? sbb mak bapak kite akan marah kite balik sbb dorg anggap cikgu klau marah kite mst der sebab,bkn main marah jer kan?



No comments:

Post a Comment