Tuesday, August 9, 2011

Pengalaman berpuasa mase kecik-kecik

kita sebagai manusia yang normal x lar dari kejahilan,so kali nie aku nak cite pengalaman ponteng puasa. Maybe der orang cakap x elok cite pasal keburukan sendiri kat orang lain,tp ade aku kesah?? pengalaman camtue sebenarnyer mengajar kite tuk menjadi lebih baik. Btullar,xde dulu xde sekarang. G pown kesah ponteng mase kecik adalah normal, semua orang pernah buat aku rase xpayah korang nak gebang korang xpena buat kan?


Pengalaman 1

Nie mase aku darjah 1,waktue mule2 aku blaja pose,sebenarnyer aku dah stat blaja pose mase tadika,tp besalar waktue tadika aku pose setengah hari jer,tapi bile dah stat masuk darjah 1 parent aku dah suruh aku pose penuh. So,mase aku darjah 1, time waktu rehar dlm kul 10 camtuh, aku g lar rehat ngan kekawan kat kantin, aku terlupe time tuh time bulan pose,so kantin still bukak tapi tuk budak2 yang bukan muslim lar. Waktu tue punye lar lapar tahap gaban, aku pakat ngan kekawan lain mintak tolong kawan india kami belikan kueh kat kantin, makan kueh beli kat kantin,sambil minum air paip. Waktu tue belum kul 10 pown. Maka,kenyanglar kami. Balik rumah buat dunno jer kunun pose, tapi biler mak x nampak, pegi dapor minum air oren dalam peti ais.

Pengalaman 2

Urmmm,nie mst agak cliche dan aku rase 100% antara korang pena watnie or lainlar klau muke korang nie kaki x solat kan? amik air sembahyang sambil minum air,aku ngaku aku slalu wat, selalu nyer biler time kumur2 mulut tue, separuh air kuar separuh g aku telan. mmg segar. Haha..!!

Pengalaman 3

Mase tue aku tinggal sorang kat rumah, waktue tue aku darjah 4 cmtuh, aku x igt mane family aku g, tp waktue tu mmg aku sorang lar, aku pergi kedai runcit kat dpn rmh aku nie, pergi beli roti kentang masuk dalam bilik pastue ngap, pastue bukak peti ais, nampak air sirap aku bedal, pastue nampak g betik potong kecik2 aku bedal gak. Tp aku pandai time tue, aku x minum semua ataupun bedal semua betik2 tue, tp air sirap tue aku minum suku,betik tue aku makan bape ketul jer, so nanti mak aku xperasan sangat lar yang aku pegi bedal makanan-makanan tue dalam peti ais. Yang kelakar time tue dah pukul 4 camtue,lagi bape jam jer nak berbuka tp sebab nafsu punye pasal trus aku bedal roti kentang yang sedap tue.

Pengalaman 4

Aku x igt aku waktue dalam darjah bape, tp mase tue klau x silap ayah aku suruh bazar ramdhan beli keropok lekor yang potong nipis2 tue, aku pergilar beli dalam rm4 camtue bapak aku suruh. Tapi aku pandai, aku x beli rm4, tp pergi beli dlm rm5. Dalam perjalanan balik rumah, yang keropok lekor rrm1 aku bedal,yang rm4 aku bawak balik. So,x kantoi.. pandai x aku? huhu

Pengalaman 5

Dulu mase aku kecik2 mak aku rajin buat kueh raya sendiri, dah besar2 camnie baru die beli jer. So waktue aku sekolah rendah aku suke tolong mak aku wat kueh raye, bukan sebab u ols, tapi sambil tolong sambil ngap kueh raye tue bile mak aku x nampak. Aku paling suke tolong mak aku buat kueh raya yang gune cornflakes sebagai bahan asas, sebab per sambil tolong smbil sekeping dua cornflakes tue masuk mulut aku. Bukan stakat cornflakes tue aku bedal, tp biler kueh dah bakar pown aku bedal.



Setahu aku, yang aku pose betul stat aku darjah 6 camtue, dr darjah 1-smpi darjah 5 aku x pena pose penuh,ade jer 1-2 hari yang aku x pose. Tapi biler aku pikir balik memang agak bodoh sebenarnyer aku ponteng dan slalu waktue aku ponteng pose mst lagi 2-3 jam jer g nak berbuka.. haha



so before korang blah dari blog aku lets tgk budak kecik bawak nie blaja ngaji dari bapak die. So cute!!

No comments:

Post a Comment